بخش آموزش الکترونیکی

ساخت وبلاگ

 بهترین استفاده از صدا در آموزش الکترونیک(2)- شماره ٩٤

________________________________________
در دوره های آموزش الکترونیک به دلیل آن که صدای اساتید می بایست ضبط شود در نتیجه طیف گسترده ای از این نوع آموزش به صورت صدا یا voice ارائه می شوند و این موضوع باعث می شود تا تعامل کاربر از طریق صدا با اساتید برقرار شود و نه از طریق نوشتار مطلب زیر به تکمیل 7 موردی که جهت ضبط صدای بهینه نیاز است اشاره دارد.

________________________________________


از اینجا (لطفا لینک مطلب شماره 296724 را قرار دهید) می توانید 3 نکته ارائه شده در مطلب قبل را که شامل داشتن نقشه ای مناسب، گفتگوی محاوره ای و طبیعی، سازماندهی زمان است را بخوانید.
شکل1
4. زمانی را برای دور آزمایشی (تست کردن) در نظر بگیرید.
اگر زمان زیادی را صرف منظم کردن صدای خود کرده اید تا بدون هیچ مشکلی آن را ارائه کرده باشید، اما تست کردن را فراموش نکنید تا به موثر بودن صدای خود پی ببرید. برای این کار می توانید از دوستان خود بخواهید تا به شما در این راه کمک کنند، به دوست خود آموزش بدهید و از نظرات ارائه شده از سوی او بهره ببرید. حتی می توانید در لحن به کار برده شده تجدید نظر کنید.
5. سکوت کلید طلایی است.
ممکن است تصور شما اینگونه باشد که سکوت کردن در حین آموزش مناسب نیست و موجب عدم تمرکز مخاطب شود و یا باعث می¬شود تا افراد تصور کنند که شما تسلط کافی بر موضوع را ندارید اما مد نظر داشته باشید که سکوت در بین گفتگو موجب می-شود تا مخاطب، ایده های خود را بسازد و یا اینکه خود را برای ورود به مطلبی جدید آماده کنند. سکوت شما فرصت پردازش اطلاعات را به مخاطب می دهد. عجله در ورود به مطلبی جدید نه تنها پیوستگی را در پی نخواهد داشت بلکه موجب درگیری ذهن یادگیرندگان خواهد شد. پر کردن ثانیه ها با سریع صحبت کردن اجازه تمرکز بر روی تصاویر را از مخاطب خواهد گرفت.

سکوت در بین گفتگو موجب می¬شود تا مخاطب، ایده های خود را بسازد و یا اینکه خود را برای ورود به مطلبی جدید آماده کنند. سکوت شما فرصت پردازش اطلاعات را به مخاطب می دهد. عجله در ورود به مطلبی جدید نه تنها پیوستگی را در پی نخواهد داشت بلکه موجب درگیری ذهن یادگیرندگان خواهد شد. پر کردن ثانیه ها با سریع صحبت کردن اجازه تمرکز بر روی تصاویر را از مخاطب خواهد گرفت. پس میان گفتگوهای خود زمان ضبط صدا سکوت کنید.  سوتیتر

6. از تصاویر سبقت نگیرید.
صدای شما در آموزش در کانون توجه یادگیرنده قرار می گیرد و ارائه صدای مناسب با رعایت نکات ارائه شده می تواند تاثیرپذیری محتوا را افزایش دهد. افراد حتی می توانند با خواندن مطالب به یادگیری بپردازند اما ارائه صدا در کنار محتوا به مخاطب کمک می کند تا سرعت به خاطر سپردن را افزایش دهد. به همین دلیل حدالامکان تاثیرات مخرب  و منحرف کننده صدا را کاهش دهید. مثلا پیچیده کردن گفتگو می تواند از عوامل مخرب صدا باشد و یا تنظیم نبودن تن صدا نیز می تواند جزئی از این عوامل باشد. در نظر داشته باشید بیان مطالبی که افراد در حال مشاهده تصاویر مربوط به آن هستند تاثیرپذیری بیشتری خواهند داشت.
7. ضبط صدای خود را در محیطی بدون نویز انجام دهید.
فضایی که در آن به ضبط صدای خود می پردازید می بایست عاری از هر گونه نویز یا شی پر سر و صدا باشد. نه تنها افرادی که در اطراف شما به گفتگو می پردازند نویز هستند بلکه صدای فن کامپیوتر شما نیز می تواند تاثیر بدی بر روی کیفیت کارتان داشته باشد. پس از حذف موارد فوق ویرایش نویز سفید را نیز فراموش نکنید. توجه داشته باشید که کیفیت را زمانی ارائه خواهید کرد که عوامل منحرف کننده افراد را از بین برده باشید. از جمله ابزار ویرایش نویز Audiocity است.
کنار ارائه یک دوره آموزشی جذاب، تجربه ای برای افراد ایجاد کنید که در خاطر آن ها بماند و دروس فرا گرفته را به زودی فراموش نکنند.   سوتیتر
به خاطر سپردن این نکات می تواند به شما در ارائه یک آموزش الکترونیک متفاوت در دوره های بعدی کمک کند. در این صورت قادر خواهید بود در کنار ارائه یک دوره آموزشی جذاب، تجربه ای برای افراد ایجاد کنید که در خاطر آن ها بماند و دروس فرا گرفته را به زودی فراموش نکنند. به بیان دیگر رعایت این 7 نکته به فراموشی دیرتر آموزش کمک می کند.
شکل2
در نهایت قرار دادن صدا بر روی تصاویر به این روش یک آموزش الکترونیک کامل و ساختار یافته را ارائه می کند.
________________________________________
فائزه خاموشی
کلمات کلیدی:آموزش الکترونیک، ضبط، صدا، سکوت
سوال: کلید طلایی در ضبط صدا چیست؟
1. نداشتن نویز
2. استفاده از تصاویر جذاب
3. سکوت
4. هیچ کدام
منابع:

 7 Top Tips For Effective eLeaing Voice Overs
www.eleaingindustry.com
6 Tips For Adding Podcasts In eLeaing
مطالب مرتبط:
296723
296660
296676


 

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک - شماره ٩٥

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک - شماره ٩٥

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 109 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 2:44

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک - شماره ٩٥

________________________________________

شکل1

چکیده: این مطلب نوشته خانم Anais John در 13 مارچ 2015 بوده و در آن به 4 مورد از منابع تلفیقی اشاره شده است. به نظر شما کودکان در قرن 21 به چه فعالیت و ابزارهایی علاقه زیادی دارند؟ در میان وجود تکنولوژی های مختلف مانند موبایل، لپ تاپ، اینترنت، پلی استیشن و ... چه چیزی بیش از همه آن ها را به سوی خود جلب می کند.

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک
________________________________________
آنچه که کودکان علاقه فراوانی به آن دارند بازی هایی است که زمان زیادی برای آن صرف می کنند. نکته جالب اینجاست که تمام موارد نام برده شده همگی دارای صفحه نمایش بوده و دیجیتالی هستند و این مورد می تواند وجه اشتراک تمامی وسایل یا به عبارتی تکنولوژی های نام برده باشد.
________________________________________
شکل 1
چگونه می توان منابع آموزشی مختلف را تلفیق کرد تا به یک تعامل جذاب و اثربخش دست یافت؟؟
در کنار جوانب مثبت عصر دیجیتال نباید اثرات منفی آن را نادیده گرفت. به نظر می رسد بسیاری از کودکان زمان زیادی را صرف کار با تلویزیون، کامپیوتر، موبایل و ... می کنند و یا به عبارت  ساده تر به آن ها چسبیده اند و این امر می تواند تاثیر مخربی بر روی کودکان به خصوص میزان تحرک آن ها داشته باشد. در نتیجه باید به دنبال راهی بود تا بتوان از وسایل دیجیتالی در جهت رشد کودکان استفاده کرد.
سوالی که در اینجا به ذهن می رسد این است که چگونه می توان از وسایل دیجیتالی برای آموزش و یادگیری استفاده کرد.
برخی افراد و به خصوص والدین معتقدند اگر کودکان در زمینه های مختلف ورزشی، هنری و ... استعداد داشته باشند و در آن زمینه حرکت کنند نیازی به آموزش آنلاین نخواهند داشت اما توجه داشته باشید که آشنا کردن کودکان با زمینه های مختلف ورزشی، هنری و ... و مشغول کردن بیش از حد آن ها با این مسائل نیاز کودکان به اینترنت و آموزش آنلاین را از بین نخواهد برد.
والدین بر این عقیده اند که به جای استفاده کودکانشان از بازی های اینترنتی آن ها را به پارک برده و دوچرخه سواری کنند و یا اینکه آن ها را در کلاس های مختلف ثبت نام کنند.
درست است که داشتن تحرک برای فرزندان از الزامات رشد آن هاست اما باید در نظر داشت که وجود و استفاده از وسایل دیجیتالی نیز به رشد آن ها کمک خواهد کرد. اگر توجه داشته باشید مدارس به سمت استفاده از وسایل دیجیتالی در ارائه هر چه بهتر و موثرتر آموزش در حرکت هستند. به عنوان مثال می توان به استفاده از پاورپوینت، ویدئو پرژکتور و ... اشاره کرد.

معلمان و اساتید می توانند بخشی از صحبت های خود را به صورت ویدئو یا پادکست درآورده و برای دانش آموزان بر روی سایت مدرسه آپلود کنند. پادکست های آپلود شده می تواند اطلاعاتی بیشتری نسبت به موارد بیان شده در ساعات کلاسی در اختیار افراد قرار دهد. سوتیتر

به عنوان مثال می توان در استفاده از پاورپوینت سن کودکان را در نظر گرفت و با توجه به نیازهای مربوط به دوران سنی افراد پاورپوینت مناسب را ارائه کرد.
شکل 2
در این مطلب به خوب یا بد بودن تکنولوژی نپرداخته ایم بلکه نکته در اینجاست که در کنار وجود فعالیت های پر تحرک می بایست زمان استفاده از تکنولوژی های دیجیتال را نیز در نظر گرفت. بنابراین باید آموخت که چگونه محتواهای مختلف دیجیتالی را ترکیب کرد تا در آموزش به صورت موثرتری از آن ها بهره گرفت. ترکیب کردن این نوع ابزار باید به گونه ای باشد تا جذب کودکان را به خود بیشتر کند.
٢ از فیلم های کوتاه استفاده کنید.
شما می توانید در آموزش خود از فیلم های کوتاه استفاده کنید. اشتباه برداشت نکنید هدف از بیان این جمله این موضوع نیست که در تمامی آموزش خود از فیلم استفاده کنید بلکه نکته مورد توجه آن است که در قسمت هایی که از اهمیت بیشتری نسبت به سایر قسمت ها برخوردارند از فیلم های کوتاه بهره ببرید. نیازی نیست به فکر ساخت و تدوین فیلم باشید بلکه می توانید بسیاری از این فیلم های آموزشی را در سایت های مختلف یافته و آن ها را دانلود کنید. توجه داشته باشید مدت زمان فیلم با توجه به رده سنی کودکان می تواند برای آن ها خسته کننده باشد. شاید بگویید که در فیلم های مخصوص کودکان از آهنگ های متنوع استفاده شده و خستگی در کار نیست اما از یک بازه زمانی به بعد صبر و حوصله کودک تمام شده و حتی به آهنگ نیز توجهی نخواهد کرد.
٢ به کارگیری سخنرانی و پادکست ها
معلمان و اساتید می توانند بخشی از صحبت های خود را به صورت ویدئو یا پادکست درآورده و برای دانش آموزان بر روی سایت مدرسه آپلود کنند. پادکست های آپلود شده می تواند اطلاعاتی اضافه نسبت به موارد بیان شده در ساعات کلاسی باشند. معلمان باید به نکته توجه داشته باشند که برای انجام چنین کاری با مدرسه مورد نظر مشورت کنند چرا که هر مدرسه سیاست های خاص خود را در جهت به روز کردن مطالب کلاس ها دارد.
________________________________________
فائزه خاموشی
کلمات کلیدی: آموزش الکترونیک، منابع، تلفیقی، کودکان، اینترنت، آموزش آنلاین
سوال: در چه مواردی از فیلم های کوتاه استفاده می شود؟
1. در تمامی آموزش ها به کودکان
2. به منظور آموزش نکات خاص
3. ایجاد جذابیت در کودکان
4. مورد 2 و 3
منابع
4 Best Blended Leaing Resources To Drive Engagement
www.eleaingindustry.com
7 Tips To Implement Blended Leaing In Corporate Training

بهترین استفاده از صدا در آموزش الکترونیک

بهترین استفاده از صدا در آموزش الکترونیک

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 129 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 2:44


این مطلب و مطلب قبل 10 تکنیک را برای بهبود ساخت سناریوی انشعابی عنوان می کند، سناریوی انشعابی شاخه ای از آموزش های داستان محور است که فرد در مسیرهای مختلف نتایج مختلفی را کسب می کند.


 

تجربه بهترین معلم


برای کسب تجربه در آموزش، یادگیرنده در یک مسیر حرکت می کند برای حرکت در این مسیر در هر مرحله باید تصمیم بگیرد این باعث می شود تا درس را بهتر بیاموزد و در ذهن او باقی بماند. شما می توانید داستان را در این مسیر به صورت سناریوهای مختلف بیاورید، به این ترتیب که یادگیرنده با عواقب ناشی از انتخاب های مختلف خود در بازی مواجه شود.
در این مطلب و مطلب قبل 10 تکنیکی که در بهبود یادگیری در روند فوق الذکر را که سناریوی انشعابی نامیده می شود عنوان شده است.

1) احساس گذشت زمان را در سناریوی خود ایجاد کنید.
2) از عمل، نقل قول مستقیم و از اهداف استفاده کنید.
3) نتیجه حاصل از انتخاب آنها را پیش از انتخاب به آنها نگوئید.
4) پس زمینه مناسب را برای گفتگوهای خود انتخاب کنید.


مواردی بود که در مورد آنها توضیح داده شد و در ادامه :
5) از شخصیت ها و خلق و خوی های مختلف در سناریوی خود استفاده کنید.
این موضوع باعث تاثیرگزاری بیشتر در آموزش شما می شود. در زندگی واقعی، تصمیم گیری های ما از احساسات و حالات افراد متاثر می شود. اطمینان حاصل نمایید که از خلق و خوی ها و شخصیت هایی استفاده کنید که به واقعیت ها نزدیکترند. شخصیت ها و خلق و خوی آنها را به گونه ای تنظیم کنید که پاسخ صحیح براحتی قابل حدس زدن نباشد مانند آنچه که در زندگی واقعی وجود دارد.


6) توصیفات خود را کوتاه کنید.
دوباره تاکید می شود که به توضیحات اضافی در مورد شخصیت ها و بازیگران سناریوی خود نپردازید. به طور مثال به جای آنکه ادغام دو شرکت بزرگ مانند گوگل با کمپانی فلان را مثال بزنید از نام های ساده مشهور استفاده کنید، مانند "jack jones" جکی جان. در این صورت نیازی نیست تا شخصیت او را توضیح دهید و ..... یا از نام های مستعار مانند "وکیل مدافع" استفاده کنید که کار فرد را توضیح می دهد.


7) گفتگوهای طولانی را بشکنید و یادگیرنده را به حرکت وادار کنید.
سعی کنید زمانی که فرد را وارد صفحه جدید سناریوی شما می شود، تنها با سه جمله فعالیت یا عمل خود را آغاز نمائید. این روند درست مانند بازی های رایانه ای است. سرعت بازی را با جملات و توضیحات اضافه نمی گیرند. به بیانی خیلی کوتاه اطلاعات مورد نیاز و اقدامات در دسترس را عنوان کرده و فرد وارد بازی می شود.

روند آموزش در این روش درست مانند بازی های رایانه ای است. سرعت بازی را با جملات و توضیحات اضافه نمی گیرند. به بیانی خیلی کوتاه اطلاعات مورد نیاز و اقدامات در دسترس را عنوان کرده و فرد وارد بازی می شود.

8) اطلاعات تو در تو و در دسترس
برخی اطلاعات در داخل خود بازی به فرد داده می شود اگر خوب بازی کند و به دنبال جوایز اطلاعات اضافی بگردد. این روش در سناریوهای که تصمیم گیری های تو در تو ندارد و همچنین برای اطلاعاتی که برای ادامه بازی ضروری نیست به بیانی اطلاعات اضافی است، روش کارآمدی است.


9) اجازه دهید یادگیرندگان مربی باشند:
در سناریوهای انشعاب عمومی، بازی از دید بازیکن (یادگیرنده) است و سوال اصلی او "در این وضعیت من باید چه کاری انجام دهم؟" اما شما می توانید فرد دانشجو را در موقعیت دیگری نیز قرار دهید که به دیگران برای وضعیتشان مشاوره دهد. ممکن است فرد در سناریوی خود پیروز نشده باشد، اما هنوز می تواند به فرد دیگری برای پیروزی او در سناریوی خودش کمک می کند.


10) به فرد نشان دهید که چرا انتخابش نادرست بوده است؟
"با عرض پوزش، پاسخ اشتباه است."به نظر شما این جمله برای فردی که به دنبال یادگیری است کافی است؟ البته که نه، نکته بسیار مهمی است که به فرد دلایل موفق نشدنش را نشان دهید، در هر دو حالت، بلند مدت و کوتاه مدت، بلند مدت به معنای کل مسیری است که طی کرده و کوتاه مدت برای هر پاسخی که داده، کدام پاسخ او را به مسیر صحیح برده و کدام یک او را منحرف کرده است. ارائه کردن این نتایج برای فرد یادگیرنده بسیار حائز اهمیت است تا بتواند خود را اصلاح کند و در مسیر صحیح قرار دهد.

در آموزش خود دلایل موفق نشدن افراد را به آنها نشان دهید، در هر دو حالت، بلند مدت و کوتاه مدت، بلند مدت به معنای کل مسیری است که طی کرده و کوتاه مدت برای هر پاسخی که داده، کدام پاسخ او را به مسیر صحیح برده و کدام یک او را منحرف کرده است. ارائه کردن این نتایج برای فرد یادگیرنده بسیار حائز اهمیت است تا بتواند خود را اصلاح کند و در مسیر صحیح قرار دهد


بدین منظور نیاز است که شما به افراد نشان دهید که هر انتخاب مثبت یا منفی آنها چگونه در روند تاثیر داشته است، با ترکیب تکنیک های عنوان شده، شما قادرید آموزش الکترونیکی موثرتری را ارائه دهید که افراد را درگیرکرده و باعث تغییر رفتار پایدار در آنها شوید.

ابزارهای مختلفی برای تالیف آموزش های الکترونیکی مبتنی بر سناریوهای انشعابی وجود دارد، از جمله آنها می توان به ابزارهای Lectra Inspire اشاره نمود که ساخت این گونه دوره ها را آسان می سازد. شما توسط این ابزارها امکان تست کردن آنچه ساخته اید را هم دارید.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

تهیه: سیدخاموشی

اثرات دوره های داستان محور(1)

آموزش الکترونیک می تواند برای خیلی از افرادی که توانایی حضور در کلاس را بصورت منظم ندارند، یک راه حل مناسب باشد.

محاسبه طول دوره آموزشی

میزان درک و یادگیری افراد، نوع ساختار و میزان تعاملی بودن عناصر به کار گرفته شده در دوره ها، سختی مطالب به کار برده شده و در نهایت سابقه افراد در مورد موضوع مورد بحث در دوره، همگی عوامل موثر در تعیین طول دوره های آموزش الکترونیکی به شمار می آید.

٦نکته معلم آنلاین بودن

اگر می خواهید بدانید که در حال حاضر یک معلم آنلاین هستید یا خیر، 6 مورد بیان شده را آنالیز کنید. این موارد بایدهایی هستند که برای رشد افراد و تبدیل شدن آن ها به معلم خصوصی آنلاین ضروری است. ...

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 126 تاريخ : پنجشنبه 22 بهمن 1394 ساعت: 3:50

چگونه از صوت در آموزش بهترین استفاده را کنیم ؟(1) - شماره ٩٣

________________________________________
زمانی که شما وارد یک دانشگاه می شوید اتاق ها و مکان های تعریف شده ای مانند اتاق اساتید ، کلاسهای درس  و گروه رشته وجود دارد در دانشگاه مجازی نیز مانند سایر دانشگاها دارای قسمت های متفاوتی است که به دلیل مجازی بودن آن کمی متفاوت است دانشگاههای غیر مجازی است.

________________________________________
شکل 1


چگونه از صدا بهترین استفاده را در آموزش کنیم ؟
(1)
چکیده: مطلب بیان شده نوشته آقای Christopher Pappas در تاریخ 13 مارس 2015 است.همان طور که می دانید دوره های آموزش الکترونیک عموما از طریق صدا ارائه شده و به دلیل آن که صدای اساتید می بایست ضبط شود در نتیجه طیف گسترده ای از این نوع آموزش به صورت صدا یا voice ارائه می شوند و این موضوع باعث می شود تا تعامل کاربر از طریق صدا با اساتید برقرار شود و نه از طریق نوشتار.
________________________________________
می توان گفت زمانی مزایای این نوع از آموزش را خواهید دید که در ضبط اصوات دقت کافی را به کار برده و بتوان به خوبی کیفیت دوره های آموزش یرا منتقل کرد.در این مطلب قصد داریم با ارائه 7 نکته آموزنده تاثیرگذاری صداهای به کار برده شده در این آموزش را دو چندان کنیم.________________________________________
شکل 1
حال با این سوال آغاز می کنیم که چطور می توان یک صدای جذاب و موثری برای آموزش های خود ارائه دهیم؟؟؟؟
فراهم کردن و ایجاد یک صدای مناسب برای انتقال آموزش الکترونیک به نظر ساده می آید اما می توان گفت روایت یک آموزش از طریق صدا چندان هم ساده نیست و دشواری های خاص خود را به همراه دارد چرا که صدای ارائه شده باید دارای پیوستگی بوده و افراد از طریق آن بتوانند مطلب را به صورت کامل دریافت کرده و مفهوم آن را درک کنند به صورتی که خستگی در یادگیرنده به چشم نخورد.باید توجه داشت که نمی توان گفت تسلط کافی در آموزش می تواند صدایی با 100% اثربخشی را ارائه کند.
باید در نظر داشت که ارائه صوت برای آموزش الکترونیک بسیار مشکل و وقت گیر بوده و داشتن تمرکز کافی از اصول اولیه ارائه صداهای مربوط به آموزش الکترونیک است. افراد با تجربه های فراوان نیز این نکات را در نظر داشته باشند.
راه حل های ارائه شده در این مطلب می توان به شما در ایجاد یک مطلب آموزشی مفید و در عین حال سرگرم کننده در کسری از زمان یاری رساند.
٢ اولین قدم داشتن نقشه ای مناسب است.
قبل از آن که به ضبط صدای خود بپردازید یک برنامه ریزی مفصل و کامل برای خود داشته باشید و در آن مشخص کنید که چه مواردی را بیان خواهید کرد. در حقیقت می توان گفت داشتن یک طرح کلی از جزئیاتی که بیان خواهد شد از الزامات ارائه یک صدای مناسب در آموزش الکترونیک است. می توان گفت که شما در کار خود آینده نگری کرده اید و اهداف یادگیری، موضوعات و نکات کلیدی که در جذابیت هر چه بیشتر صداها نیاز دارید را جمع آوری می کنید. کشیدن یک نقشه و مشخص کردن جریان گفتگو اولین گامی است که می توانید در ضبط صدایی مناسب بردارید. نوع تن صدا، تصاویر به کاربرده شده، استفاده از گراف ها و ... شامل نقشه شما می شوند.

قبل از آن که به ضبط صدای خود بپردازید یک برنامه ریزی مفصل و کامل برای خود داشته باشید و در آن مشخص کنید که چه مواردی را بیان خواهید کرد. در حقیقت می توان گفت داشتن یک طرح کلی از جزئیاتی که بیان خواهد شد از الزامات ارائه یک صدای مناسب در آموزش الکترونیک است. سوتیتر

شکل 2
٢ گفتگوی خود را به صورت طبیعی و محاوره ای انجام دهید.
در کنار این موضوع که  می بایست تسلط  خود را به مخاطب منتقل کنید، طبیعی و محاوره ای بودن صدا را هم در نظر داشته باشید. توجه کنید که یادگیرندگان به صدای یک انسان گوش می دهند و نه یک ربات. در نتیجه صمیمیت، مهربانی و دوستانه بودن را فراموش نکنید.
بدانید که گوش دادن به یک راوی خشک که تنها یک تجارت را بازگو می کند بسیار سخت خواهد بود، به فکر مخاطبان خود باشید!!
بنابراین به هنگام نوشتن متن خود، محتوا را به گونه ای ایجاد کنید که آن را در حالت معمول یا رو در رو بیان می کنید. به عنوام مثال از جملات کوتاه استفاده کنید و به تن صدای خود توجه کنید. روی یک خط صحبت نکنید و تنها از روی متن روخوانی نکنید.
اعتبار گفتگو و آموزنده بودن را در طول صحبت خود فراموش نکنید. علاوه بر این که به تن صدای خود توجه دارید، اول دوم و یا سوم شخص بودن را در روایت خود تعیین کنید و به تغییر شخص نپردازید با این کار تکلیف مخاطب را روشن کرده اید. (سازگاری را در طول نوشته خود رعایت کنید.)
٢ سازماندهی زمان را فراموش نکنید.
به تعداد کلمات بیان شده خود در طول یک دقیقه توجه کنید. این موضوع موجب جذابیت دروس شما می شود.کوتاه بودن جملات خستگی مخاطب را در پی نخواهد داشت. همچنین در نظر داشتن زمان باعث می شود مخاطب بتواند صدای شما را با تصاویری که در اختیار دارد هماهنگ کند. به عنوان مثال شما 100 کلمه را در یکک دقیقه بیان می کنید باید این فرصت را به دانشجوی خود بدهید تا یک دقیقه هم زمان برقراری ارتباط بین صدا و تصویر را داشته باشد. در نتیجه هم جذابیت و هم هماهنگی بین صدا و تصویر را ارائه کرده اید.
ادامه دارد....
________________________________________
فائزه خاموشی
کلمات کلیدی:آموزش الکترونیک، ضبط، صدا، سکوت
سوال: اولین گام در ارائه یک آموزش الکترونیک صوتی چیست؟
1. سازماندهی زمان
2. در نظر داشتن سن مخاطب
3. لحن صدا
4. داشتن نقشه ای از جزییات کار
منابع:
www.eleaingindustry.com
7 Top Tips For Effective eLeaing Voice Overs
5 Tips To Find Your Narrative Voice For Your eLeaing Course

اثرات دوره های داستان محور(٢)

اثرات دوره های داستان محور(٢)

تجربه بهترین معلم است،چگونه مخاطبان تجربه کنند؟(2)

تجربه بهترین معلم است،چگونه مخاطبان تجربه کنند؟(2)

تجربه بهترین معلم است،چگونه مخاطبان تجربه کنند؟(1)

تجربه بهترین معلم است،چگونه مخاطبان تجربه کنند؟(1)

 5نکته در محاسبه طول دوره

5نکته در محاسبه طول دوره

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 106 تاريخ : پنجشنبه 22 بهمن 1394 ساعت: 3:50


دانشجویان شما درس را حفظ  نمی شوند؟

آیا موارد تدریس شده را فراموش می کنند؟

آموزش های الکترونیکی شما در آنها تغییر رفتار ایجاد نمی کند؟ یک ضرب المثل قدیمی می گوید: "تجربه بهترین معلم است" هنگامی که تدریس یک فرایند جدید یا متغیر در رفتار و یا نگرش را در نظر دارید معلمی بهتر از تجربه وجود ندارد.

تجربه بهترین معلم است،چگونه مخاطبان تجربه کنند؟(1)


"تجربه بهترین معلم است" هنگامی که تدریس یک فرایند جدید یا متغیر در رفتار و یا نگرش را در نظر دارید معلمی بهتر از تجربه وجود ندارد. چگونه می¬توانید برای یادگیری خود شرایطی را فراهم کنید که واقعا وضعیتی را تجربه کنند در حالی که تنها در پشت میز نشسته اند. این مطلب قصد دارد تا به شما در این زمینه کمک کند.


در مطلب قبلی  مطالعه موردی را در زمینه یادگیری به روش داستان سرایی مورد بررسی قرار دادیم. روند مورد فوق نیز شبیه مطلب قبلی است، بدین ترتیب که یادگیرنده در یک مسیر حرکت می کند برای حرکت در این مسیر در هر مرحله باید تصمیم بگیرد این باعث می شود تا درس را بهتر بیاموزد و در ذهن او باقی بماند. شما می توانید داستان را در این مسیر به صورت سناریوهای مختلف بیاورید، به این ترتیب که یادگیرنده با عواقب ناشی از انتخاب های مختلف خود در بازی مواجه شود (این روند را سناریوی انشعابی می نامند)


در این مطلب برخی از تکنیک های سناریو های انشعابی آورده شده است، سناریوهای عنوان شده برگرفته از تحقیقات کارشناس این رشته آقای clarcle aldrick است، او یک نویسنده و پزشک است که در شبیه سازی های آموزشی و تولید بازی های جدی آموزش و پرورش و گسترش مهارت های حرفه ای پیشگام است. آقای Aldrick مقالات مفید بسیاری در زمینه سناریوهای انشعابی و استفاده از تکنیک های مختلف نوشته است.


برای کسب تجربه در آموزش، یادگیرنده در یک مسیر حرکت می کند برای حرکت در این مسیر در هر مرحله باید تصمیم بگیرد این باعث می شود تا درس را بهتر بیاموزد و در ذهن او باقی بماند.

شما می توانید داستان را در این مسیر به صورت سناریوهای مختلف بیاورید، به این ترتیب که یادگیرنده با عواقب ناشی از انتخاب های مختلف خود در بازی مواجه شود، این روند را سناریوی انشعابی می نامند.

10 تکنیک سناریوی انشعابی:


1) احساس گذشت زمان را در سناریوی خود ایجاد کنید.
برای انجام این کار کافی است خیلی ساده" به اسلاید بعدی بروید" و زمانی که شما پس از اتمام هر مرحله و بعد از اینکه فرد تصمیمی را در حین برنامه می گیرد وارد اسلاید بعدی می شوید، فرد احساس می کند زمان سپری شده و روایت به جلو رفته است. استفاده از این ترفند را به خوبی و در زمان های مشخص ایجاد کنید.


2) از عمل، نقل قول مستقیم و از اهداف استفاده کنید.
گزینه های مختلفی را پیش روی یادگیرنده قرار دهید، این گزینه ها می تواند ترکیبی از اقدامات مختلف، نقل قول های متفاوت و اهداف گوناگون باشد.
به طور مثال زمانی که در یک سناریوی انشعابی از نقل قول مستقیم استفاده می کنید علاقه بیشتری در فرد ایجاد می شود. مثلا از او می پرسید که کدام را برای آخر هفته خود انتخاب می کند؟ پیک نیک، شنا و یا کوهنوردی و هر جواب او را به یک سناریو هدایت می کند. شما باید این جملات را مطابق با اهداف آموزشی پیش ببرید. لازم است تا عباراتی را انتخاب کنید که به زندگی روزمره افراد نزدیک باشند.
هم چنین برای بیان اهداف از عباراتی مانند "این عمل را انجام می دهم"استفاده کنید تا فرد یکی را انتخاب کند اما مطمئنا کل اسلایدها نمی تواند دو گزینه ای باشد زیرا دوره خسته کننده خواهد شد بنابراین حتما باید از ترکیبات آموزشی استفاده کنید مثلا یک جایی فرد گزینه ای را انتخاب کند در جای دیگر معمایی را حل کند.

تجربه بهترین معلم است،چگونه مخاطبان تجربه کنند؟(1)


3) نتیجه حاصل از انتخاب آنها را پیش از انتخاب به آنها نگویید.
گاهی اوقات یادگیرندگان سعی می کنند چندین مورد را انتخاب کنند و یا نتایج را بر اساس هر انتخاب حدس بزنند. به آنها این اجازه را ندهید! مثلا بگویید یا چای انتخاب کن یا قهوه! یا سگ را به عنوان حیوان خانگی مورد علاقه خود انتخاب کن و یا گربه! انتخاب همزمان چند گزینه را در سناریوهای خود به افراد ندهید.


4) پس زمینه مناسب را برای گفتگوهای خود انتخاب کنید.
به طور مثال سعی کنید اطلاعات کمتری را در نوشته های زمینه قرار دهید، زیرا افراد وقت خود را با خواندن آنها هدر می دهند. در عوض سعی کنید اطلاعات در بافت گفتگو ها بین شخصیت های داستان شما (که قطعا یک طرف آن یادگیرنده است) رد و بدل شود.
ادامه دارد...

آموزش الکترونیکی سایت تبیان 

تهیه: سیدخاموشی

محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک(1)

محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک(1)

اثرات دوره های داستان محور(٢)

اثرات دوره های داستان محور(٢)

 5نکته در محاسبه طول دوره

5نکته در محاسبه طول دوره

استاندارد در آموزش مجازي

استاندارد در آموزش مجازي

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 99 تاريخ : دوشنبه 19 بهمن 1394 ساعت: 12:01

اثرات دوره های داستان محور(٢) - شماره ٩٠

(مطالعه موردی)

________________________________________
در این مقاله مطالعه موردی را مورد بررسی قرار می دهیم که در آن ویژگی های یک آموزش الکترونیکی را بر اساس استراتژی یادگیری بر مبنای داستان مورد بررسی قرار می دهد. این مطلب سعی دارد تا برای طراحان آموزشی که قصد طراحی دوره های مختلف با محتواهای متفاوت، با روش های گوناگون را دارند مفید باشد.

اثرات دوره های داستان محور (2)
(مطالعه موردی)________________________________________
این مطلب در ادامه مطلب اثرات دوره های داستان محور (1) آمده است، و به بررسی اثرات استراتژی یادگیری با استفاده از داستان سرایی می پردازد. این استراتژی نه تنها بروی کودکان و نوجوانان کاربرد دارد بلکه یادگیری روی بزرگسالان نیز اثرگذار است.________________________________________
شکل1
در مطلب قبل تحت عنوان اثرات دوره های داستان محور (1)که می توانید آن را از اینجا (لطفا لینک شود مطلب: ) بخوانید به مطالعه موردی پرداخته شد که بر مبنای رویکرد داستان سرایی انجام شده است. این استراتژی که نه تنها بروی کودکان و نوجوانان کاربرد دارد بلکه یادگیری روی بزرگسالان نیز اثرگذار است.
در مطلب قبل تعدادی از مزایای آن مطرح شد. برای ساخت فرآیند آموزش الکترونیک بر مبنای سناریو، رسالت یادگیری و چالش ها و راه حل های ارائه شده نیز عنوان شد. به عنوان مثال، اولین چالش فرمت تکراری اطلاعات بود که به خاطر سپردن آن را برای یادگیرندگان مشکل می¬کرد، تکنیک تجسم بر تکنیک هایی چون بولت پوینت و یا لیست کردن اطلاعات ارجحیت داده شد، بنابراین داستان و قصه گویی در آموزش به میان آمد تا امکان به خاطر سپردن راحت تر شود، برای ساخت داستان سعی شد با چالش هایی محتوایی مانند یک مشکل در کسب وکار واقعی برخورد شود و به تشریح راه حل از طریق یک سری موقعیت های زندگی واقعی پرداخته شود.این روش به یادگیرندگان کمک می کند تا با محتوای آموزشی ارتباط برقرار نمایند و در عمل بیاموزند. داستانی که ما در این مطالعه تعریف کردیم یک تیم طراحی بودند که قصد ایجاد یک دوره آموزش الکترونیک را دارند.آنها فرآیند را تحلیل می کنند، محتوای دوره را مورد بررسی و بحث قرار می دهند و به ارائه اطلاعات در مورد انواع محتوا می پردازند.
در آموزش با رویکرد داستان سرایی، ما می توانیم چالش های ذاتی را که در ارائه مطالب خشک و اطلاعات تکراری است را در شیوه های جذاب حل کنیم. شخصیت های داستان (طراحان دوره آموزشی) با هدف آموزش و چالش هایی واقعی که افراد در زمان آموزش با آنها همراه هستند آغاز شد و ادامه پیدا کرد.  سوتیتر

شخصیت های بازیگران سناریو:
داستان ما چندین بازیگر داشت:
1) Sandy (کارآموز است)
2) آقای Ruth  (داور یا مربی است)
3) آقای Ken ( داور یا مربی دوم است که ایده های جدید می دهد)
داستان:
در ابتدا سناریویی که مقرون به صرفه نیز بود توسط این تیم داستانی برای دوره آموزشی آتش نشانی ارائه شده است و قرار است پس از این فرآیند افراد به نتیجه خاصی برسند و مثلا فرآیند خاموش کردن آتش را بیاموزند. مطابق آنچه در شکل شماره 2 آمده است،  Sandy متنی را ارائه داده است که در آن نوشته شده مثلا فرد در ابتدا لباس مخصوص می پوشد، سپس ...
شکل2
Story Board که Sandy ارائه داده است، توسط  Ruth رد شده، او می گوید این سناریو چندان خوب نیست! سپس همانطور که در شکل شماره 3 مشاهده می شود یادگیری از طریق جلسات طوفان ذهنی (Brainstorming) بین Sandy، Ruth و ken  سه شخصیت تعریف شده در داستان ادامه می یابد:
شکل3
هر سه نفر نظرات خود را در زمینه Story Board ارائه کرده و به یک ارزیابی مشترک می رسند، سپس ایده های یکدیگر را نقد کرده و با هم بحث می کنند و روش های مختلف را ارائه می دهند ( که می تواند برای ایجاد یک تجربه یادگیری به طور قابل توجهی مفید باشد).
این داستان دارای اجزای مختلفی است به طور مثال تجزیه و تحلیل هایی که Sandy بر روی Story Board انجام می دهد. سپس اینکه چگونه می توان آنها را دوباره انجام  داد (دوباره Story Board ساخت)، به طوری که گویا یک تجربه همه جانبه یادگیری داشت
شکل 4
بحث آنها منجر به مطالعه محتوای نقشه می شود(نقشه ای که قصد آموزش آن را داریم)
شکل 5
بعد از درک کامل 5 نوع محتوای ارائه شده در Story Board، سطوح مختلف تعامل ارائه می شود. دوره ادامه پیدا می کند تا جایی که خلاصه داستان ، محتوا و سطح تعامل آنها با هم ارائه شود.
نتیجه :
در آموزش با رویکرد داستان سرایی، ما می توانیم چالش های ذاتی را که در ارائه مطالب خشک و اطلاعات تکراری است را در شیوه های جذاب حل کنیم. شخصیت های داستان (طراحان دوره آموزشی) با هدف آموزش و چالش هایی واقعی که افراد در زمان آموزش با آنها همراه هستند آغاز شد و ادامه پیدا کرد.
این روش آموزش مانند قلابی است که افراد را در روند آموزش هوشیار نگه می دارد و باعث می شود تا آسان و سبک روایت ساخته شده و سرگرم کننده پیش برود و در نهایت همانطور که در ابتدا عنوان شد، یک داستان زیبا در ذهن همه ما باقی می ماند.
________________________________________
فائزه سیدخاموشی
کلمات کلیدی: آموزش الکترونیکی، مبتنی بر یادگیری، اینترنت، آموزش آنلاین، ساخت آموزش آنلاین، داستان محور

منابع:
http://eleaingindustry.com/story-based-leaing-strategy-course-instructional-designers
http://eleaingindustry.com/top-10-branching-scenario-techniques
http://eleaingindustry.com/tell-a-story-cutting-edge-scenario-based-eleaing
سوال: مطالق متن کدام مورد چالش های ذاتی که در ارائه مطالب خشک و اطلاعات تکراری است را به شیوه های جذاب تبدیل می کند؟
1. سناریو نویسی
2. آموزش بر مبنای داستان نویسی
3. سنایوی انشعابی
4. هیچکدام
مطالب مرتبط:
296719
296717
296710


 

محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک(1)

محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک(1)

 5نکته در محاسبه طول دوره

5نکته در محاسبه طول دوره

نوآوری در تکنولوژی آموزشی

نوآوری در تکنولوژی آموزشی

محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک(2)

محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک(2)

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 117 تاريخ : سه شنبه 13 بهمن 1394 ساعت: 8:09


این مطلب سعی دارد تا عواملی را مورد بررسی قرار دهد که تاثیر مستقیمی بر طول دوره های آموزش الکترونیکی دارند. تمامی این عوامل باید زمانی که شما مشغول تدوین یک دوره آموزش الکترونیکی برای مشتریان و مخاطبان خود هستید مورد بررسی قرار گیرند.

 5نکته در محاسبه طول دوره آموزشی(1)


در این مقاله، نویسنده برخی از مهم ترین عوامل را که نیاز است تا زمان محاسبه طول دوره به خاطر داشته باشید آورده است. مطالب دیگری پیش از این ارائه شد تحت عناوین:
محاسبه طول دوره آموزش الکترونیک (1)

محاسبه طول دوره آموزش الکترونیک (2)
در مطالب فوق الذکربه نکاتی اشاره شد که جهت تخمین مدت زمان دوره می تواند به شما کمک کند همچون پیچیدگی موضوع، تخصیص زمان به افراد برای به خاطر سپردن، ایجاد تعامل و بحث بین افراد صحبت کردیم.
نکاتی که در این مطلب آمده است، نکات تکمیلی موارد ذکر شده است، 5 نکته عنوان شده در این مقاله، توسط نویسنده مقاله پیشین تحلیل شده است و تحت عنوان نکات تکمیلی در سایت طراحی آموزش های الکترونیکی آورده شده است، در حقیقت این نکات می تواند، زمان دقیق تری را نسبت به مطالب پیشین ارائه نماید.

1. مقدار متن   

تعداد لغات استفاده شده توسط شما تاثیر مستقیمی بر روی مدت زمان کلاس دوره های آموزش الکترونیک دارد. ممکن است یک صفحه با حداقل متن و به صورت Bullet point ارائه شده باشد و خواندن آن تنها چند ثانیه به طول انجامد اما استفاده از پاراگراف های طولانی زمان زیادی از شما خواهند گرفت. به یاد داشته باشید که ما، انسان ها تمایل داریم دو برابر سریع تر از صحبت کردنمان، بخوانیم. بنابراین مشاهده یک فیلم 1 دقیقه ای، نیاز به 30 ثانیه برای مطالعه همان فیلم در قابل متن دارد.

همچنین باید در نظر داشت که عواملی مانند فونت متن بر روی خواندن افراد تاثیر گذار است. هر چه فونت بزرگ تری استفاده شود، خواننده سریع تر می تواند آن را مطالعه کند در حالی که هر چه فونت با جزئیات بیشتری ارائه شود (مانند نستعلیق) ممکن است زمان بیشتری برای درک آن توسط فرد نیاز باشد. مخصوصا اگر آن فونت را در دیگر صفحات به کار نبرده باشید و خواننده به آن فونت آشنایی نداشته باشد، مخاطب نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه دارد.

انسان ها دو برابر سریع تر از صحبت کردن، می خوانندف بنابراین مشاهده یک فیلم 1 دقیقه ای، نیاز به 30 ثانیه برای مطالعه همان فیلم در قابل متن دارد. همچنین عواملی مانند فونت متن بر روی خواندن تاثیر گذار است. هر چه فونت بزرگتر باشد، خواننده سریع تر می تواند آن را مطالعه کند در حالی که هر چه فونت با جزئیات بیشتری ارائه شود (مانند نستعلیق) ممکن است زمان بیشتری برای درک آن توسط فرد نیاز باشد. مخصوصا اگر آن فونت را در دیگر صفحات به کار نبرده باشید


2. پیچیدگی عناصر چند رسانه ای


زمانی که می خواهید طول یک دوره آموزش الکترونیک را محاسبه کنید می بایست ساختار و تعاملی بودن عناصر به کار گرفته شده در دوره آموزش الکترونیک را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، عناصر مورد استفاده در دوره های آموزشی دارای چه ماهیتی هستند؟

آیا عناصر یک سری شبیه سازی های تعاملی هستند که یادگیرندگان باید در آن دوره ها حرکت کنند و یک سری فرآیند پیچیده را انجام دهند یا اینکه یک سناریوی شاخه ای است که منجر به نتایج مختلفی می شود؟

یا اینکه دوره تنها یک روایت صوتی ساده است که هیچ اقدامی از سوی فرد انجام نخواهد شد؟ آیا مخاطبان باید دوره ها را به ترتیب طی کنند و یا اینکه امکان در نظر نگرفتن برخی از دوره ها و انتخاب آن ها به صورت دلخواه وجود دارد؟

اگر به دلیل استفاده از محتوا و یا عناصر پیچیده یا زیاد بودن فناوری های به کار برده شده در تخمین زمان دوره نامطمئن هستید، زمان هر صفحه را به صورت جداگانه تخمین زده سپس زمان کلی را به دست آورید.

3. به یاد داشته باشید که سرعت جذب اطلاعات یادگیرندگان متفاوت است.


هیچ گاه دو یادگیرنده مانند هم نخواهند شد. هر فردی به فعالیت های متفاوت آموزشی واکنش متفاوتی خواهد داشت. به همین خاطر می توان گفت که سرعت دریافت اطلاعات توسط هر فرد متفاوت است. ممکن است یک یادگیرنده دوره آموزش الکترونیک خود را در 30 دقیقه به پایان برساند و دیگری این کار را در 45 دقیقه انجام دهد. بنابراین مهم است افراد را گروه بندی کنید تا هر فرد به صورت مستقل در گروه تمرکز کند.

افراد را گروه بندی کنید تا هر فرد به صورت مستقل در گروه تمرکز کند. این موضوع به شما اجازه می دهد تا زمان دوره را برای هر یک از یادگیرندگان با نیازها و رفتارهای متفاوت، دقیق تر تخمین بزنید. عوامل دیگری که به هنگام تخمین دوره باید در نظر داشته باشید شامل سن افراد، سطح تحصیلات و پیشینه حرفه ای آن هاست.


این موضوع به شما اجازه می دهد تا زمان دوره را برای هر یک از یادگیرندگان با نیازها و رفتارهای متفاوت، دقیق تر تخمین بزنید. عوامل دیگری که به هنگام تخمین دوره باید در نظر داشته باشید شامل سن افراد، سطح تحصیلات و پیشینه حرفه ای آن هاست. برای مثال اگر شما در حال طراحی یک دوره برای افراد حرفه ای هستید که در حال ورود به صنعتی جدید هستید، مطمئنا زمان بیشتری را به دوره اختصاص خواهید داد چرا که به طور عمده کارکنان یا جوان هستند و یا افراد باتجربه.

 5نکته در محاسبه طول دوره آموزشی(1)


ادامه دارد . . .

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک(1)

زمانی که شرکتی با توجه به نیاز و تقاضای جامعه و بر حسب توانایی های خود در سازندگی، محصولی را روانه بازار میکند همیشه سر و صداهایی ایجاد می شود. چرا که شرکت سازنده با توجه به معیار و شیوه هایی که خاص خود می باشد محصول را تولید می کند.

 6روش برای داشتن یک آموزش الکترونیکی موفق

در این مطلب راه ها و تکنیک هایی را عنوان می کنیم تا بتواند در مدیریت آموزش الکترونیک عملکرد خوبی داشته باشید. این مطلب نوشته آقای Christopher Pappas در تاریخ 5 مارچ 2015 است

 6نکته جهت ارائه بهتر در آموزش الکترونیک (1)

با مطالعه این مطلب میتوانید نکته هایی را بیاموزید که حتی با وجود نداشتن تجربه در طراحی و توسعه آموزش الکترونیک می توانید ارائه خوبی را در یک دوره آموزشی تعاملی داشته باشید.

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 109 تاريخ : دوشنبه 12 بهمن 1394 ساعت: 2:50


میزان درک و یادگیری افراد، نوع ساختار و میزان تعاملی بودن عناصر به کار گرفته شده در دوره ها، سختی مطالب به کار برده شده و در نهایت سابقه افراد در مورد موضوع مورد بحث در دوره، همگی عوامل موثر در تعیین طول دوره های آموزش الکترونیکی به شمار می آید.

این مطلب سعی دارد تا عواملی را مورد بررسی قرار دهد که تاثیر مستقیمی بر طول دوره های آموزش الکترونیکی دارند. تمامی این عوامل باید زمانی که شما مشغول تدوین یک دوره آموزش الکترونیکی برای مشتریان و مخاطبان خود هستید مورد بررسی قرار گیرند

 5نکته در محاسبه طول دوره آموزشی(2)


مطلب پیشین 3 نکته از 5 مورد تکمیلی را عنوان نموده است که شامل :
1. مقدار متن   
2. پیچیدگی عناصر چند رسانه ای
3. سرعت جذب اطلاعات یادگیرندگان
است مطلب قبل را می توانید از لینک زیر مطالعه نمائید:


در ادامه به دو مورد باقی مانده که شامل سابقه یادگیرندگان و تخصیص زمان برای تفکرهای انتقادی و حل تمرین است می پردازیم.

4. سابقه یادگیرندگان  


سوابق آموزشی، حرفه ای و فرهنگی مخاطبان نقش مهمی را در تعیین طول دوره های آموزش الکترونیک ایفا می کنند. به عنوان مثال اگر مخاطبان شما بزرگسالانی هستند که در این زمینه آموزشی نداشته اند و به تازگی قصد یادگیری دارند بدون شک زمان بیشتری برای تکمیل دوره های آموزش الکترونیک نسبت به افرادی که در این زمینه سابقه دارند، نیاز است و این دلیلی است که اهمیت داشتن سوابق را بیان می کند. این موضوع به قدری حائز اهمیت است که شما را ملزم می کند تا در مورد نیازهای افراد آگاهی داشته باشید.

برای آن که بدانید افراد در گذشته سابقه گذراندن دوره های آموزش الکترونیک را دارند یا خیر و یا  اینکه به عناصر این دوره ها آشنا بوده و توانایی کار و تعامل با آن ها را دارند یا نه، نظرسنجی برگزار کنید. همچنین برای درک اینکه آیا افراد نسبت به موضوع آشنایی از پیش دارند یا خیر، بهتر است افراد را آنالیز کنید.

برای آن که بدانید افراد در گذشته سابقه گذراندن دوره های آموزش الکترونیک را دارند یا خیر و یا اینکه به عناصر این دوره ها آشنا بوده و توانایی کار و تعامل با آن ها را دارند یا نه، نظرسنجی برگزار کنید. همچنین برای درک اینکه آیا افراد نسبت به موضوع آشنایی از پیش دارند یا خیر، بهتر است افراد را آنالیز کنید.


در صورتی که افراد از پیش درکی نسبت به موضوع نداشته باشند، زمان بیشتری برای آموزش باید صرف شود تا بتوانند با ایده ها و تکنیک های این نوع از آموزش به خوبی آشنا شوند. در صورتی که افراد درگیر این آموزش نباشند، توانایی رهبری و پیشرفت سریع را نخواهند داشت و قادر به پاسخگویی تمام تکالیف نخواهند بود و یا اینکه نمی توانند به سرعت به سوالات پاسخ دهند. تجربه یادگیرندگان را در طراحی دوره های آموزش الکترونیک و محاسبه طول دوره در نظر بگیرید.

5. تخصیص زمان برای تفکر انتقادی و حل تمرینات.


زمانی که در دوره خود به انجام فعالیت های خاص و یا درس های پیچیده ای که افراد را به چالش وا می دارد مشغولید، به یاد داشته باشید که به زمان بیشتری نیاز دارید. البته شما در این زمان که افراد مشغول بحث و گفتگو و حل تمرینات خود هستند می توانید از کلاس خارج شوید ولی این زملن مطمئنا باید در زمان تخمینی کلاس شما آورده شود در این نوع تمرینات افراد به تفکر برای حل مساله نیاز دارند تا بتوانند آنچه که آموخته اند را بازتاب دهند.
اگر شما در کلاس درس خود ارزیابی های تعاملی تری نسبت به بحث را برای ارزیابی میزان یادگیری افراد در نظر گرفته اید زمان دوره خود را هم بیشتر کنید. این گونه فرایندها حتی می تواند شامل فرایندهای بسیار ساده ای همانند کپی/پیست کردن اطلاعات به ترتیبی منظم در یک پوشه باشد، و یا یک بازی آموزشی ساده. ذهن انسان برای جذب اطلاعات و سپردن آنها به حافظه بلند مدت به زمان نیاز دارد، بنابراین این فرایند پایه ای ذهن نمی تواند با عجله اتفاق افتد، البته اگر شما قصد دارید تا دوره ای ارزشمند برای مخاطبان خود به ارمغان آورید.

ذهن انسان برای جذب اطلاعات و سپردن آنها به حافظه بلند مدت به زمان نیاز دارد، بنابراین این فرایند پایه ای ذهن نمی تواند با عجله اتفاق افتد، البته اگر شما قصد دارید تا دوره ای ارزشمند برای مخاطبان خود ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید تمام عوامل اشاره شده برای تخمین مدت زمان دوره آموزش الکترونیک مهم هستند. و با رعایت نمودن آنها این توانایی را خواهید داشت تا به صورت موثرتری نیاز یادگیرندگان را برآورده کنید و تجربه آموزش الکترونیک بهتری را به آن ها ارائه دهید.

 5نکته در محاسبه طول دوره آموزشی(2)


 

بخش آموزش مجازی سایت تبیان

تهیه: سید خاموشی

محاسبه طول دوره در آموزش الکترونیک(1)

زمانی که شرکتی با توجه به نیاز و تقاضای جامعه و بر حسب توانایی های خود در سازندگی، محصولی را روانه بازار میکند همیشه سر و صداهایی ایجاد می شود. چرا که شرکت سازنده با توجه به معیار و شیوه هایی که خاص خود می باشد محصول را تولید می کند.

 6روش برای داشتن یک آموزش الکترونیکی موفق

در این مطلب راه ها و تکنیک هایی را عنوان می کنیم تا بتواند در مدیریت آموزش الکترونیک عملکرد خوبی داشته باشید. این مطلب نوشته آقای Christopher Pappas در تاریخ 5 مارچ 2015 است

محاسبه طول دوره آموزشی

میزان درک و یادگیری افراد، نوع ساختار و میزان تعاملی بودن عناصر به کار گرفته شده در دوره ها، سختی مطالب به کار برده شده و در نهایت سابقه افراد در مورد موضوع مورد بحث در دوره، همگی عوامل موثر در تعیین طول دوره های آموزش الکترونیکی به شمار می آید.

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 90 تاريخ : دوشنبه 12 بهمن 1394 ساعت: 2:50


در این مطلب قصد داریم، مطالعه موردی را مورد بررسی قرار دهیم که در آن ویژگی های یک آموزش الکترونیکی را بر اساس استراتژی یادگیری بر مبنای داستان مورد بررسی قرار می دهد. این مطلب سعی دارد تا برای طراحان آموزشی که قصد طراحی دوره های مختلف با محتواهای متفاوت، با روش های گوناگون را دارند مفید باشد.

اثرات دوره های داستان محور(مطالعه موردی) - 1


مطالعه موردی که به آن اشاره شد درس-محور (course-based)  است. یکی از تحلیل گران به نام آموزش الکترونیکی خانم "پاندی" (Asha Pandey)  می گوید: پدر من در قصه گویی استاد بود، او در دو مقوله عمده تبحر داشت اولی در مورد تاریخ و دیگری آموزش(مدرس تربیت معلم  بوده است). استعداد و مهارت فوق العاده ای در داستان سرایی و روایت داشت که این توانایی خود را با فرایند یادگیری شاگردانش همسو می ساخت.

نتیجه این ترکیب آموزش به شاگردان، فرزندانش در زمینه فرهنگ باستانی، میراث و ارزش ها بود که با استفاده از داستان انتقال می یافت. خانم پاندری که در حال حاضر یکی از صاحب نظران دوره های داستان محور است، با تجربه شخصی بر "راهبردهای یادگیری مبنی بر داستان" اعتقاد پیدا کرده است.

محتوا خود یک چالش مهم است، فرمت تکراری که از اطلاعات ارائه می شود به خاطر سپردن آن را برای یادگیرندگان مشکل می سازد، برای حل این مشکل به جای لیست کردن اطلاعات جهت توصیف آنها و یا استفاده از بولت پوینت، از تکنیک های تجسم استفاده شد تا بهتر در ذهن افراد باقی بماند


البته تجربه آموزش های سنتی و الکترونیکی ثابت کرده است که روش یادگیری با استفاده از داستان یکی از موثرترین روش-های یادگیری است که برای هر مقطع سنی نیز کارآمد است.
عبارت "یادگیری بر مبنای داستان" که ترجمه کلمه Storytorial می باشد ترکیبی از دو عنصر:

قدرت قانع کننده و اثربخش داستان سرایی
  اصول علمی اثبات شده از طراحی آموزشی
است. به کار گرفتن دو عنصر عنوان شده در کنار هم برای یادگیرندگان تجربه یادگیری همه جانبه ای را فراهم می کند.

رسالت یادگیری:


هدف از این بخش توضیح انواع محتوا بود که چگونه هر یک از آنها را می توان به یک دوره جذاب و تعاملی تبدیل کرد، پنج نوع محتوا براساس داده های واقعی (دوره های آموزش الکترونیکی) مورد بررسی قرار گرفته است که هر نوع چالش های خاص خود را دارند، تا به ایده ال برسند. توجه داتشته باشید که محتواها استاندارد است و از دیدگاه یک طراح آموزشی ارائه شده است.

چالش ها و راه حل های ارائه شده:


محتوا خود یک چالش مهم است، فرمت تکراری که از اطلاعات ارائه می شود به خاطر سپردن آن را برای یادگیرندگان مشکل می سازد. برای حل این مشکل به جای لیست کردن اطلاعات جهت توصیف آنها و یا استفاده از بولت پوینت، تصمیم گرفته شد که از تکنیک های تجسم استفاده شود تا بهتر در ذهن افراد باقی بماند، این اتفاق با استفاده از داستان راحت تر انجام می-شود که اطلاعات در یک فرمت بسیار جذاب و جالب  قرار داده شوند.
ادامه دارد...

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان

تهیه: سیدخاموشی


 

آموزش الکترونيک و معلوليت

آموزش الکترونيک و معلوليت

محاسبه طول دوره آموزشی

محاسبه طول دوره آموزشی

کلید نوآوری های آموزشی

کلید نوآوری های آموزشی

نوآوری در تکنولوژی آموزشی

نوآوری در تکنولوژی آموزشی

- - , .

بخش آموزش الکترونیکی...
ما را در سایت بخش آموزش الکترونیکی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی elearnings بازدید : 119 تاريخ : دوشنبه 12 بهمن 1394 ساعت: 2:50